Waarom verzekeraars zo streng zijn bij een sterretje in je ruit

Als je een sterretje in je voorruit hebt, dan is dat eenvoudig te repareren. Is je auto allrisk of beperkt casco (WA+) verzekerd, dan krijg je de schade helemaal vergoed, zonder terugval in schadevrije jaren. Maar als je ruitschade meldt bij je autoverzekeraar, dan laten ze je het niet overal herstellen. Waarom zijn autoverzekeraars daar zo streng in?

De meest voor de hand liggende reden is geld. Ruitschade komt simpelweg heel veel voor. Als verzekeraars veel klanten kunnen aanleveren bij de herstelbedrijven, dan kunnen ze een forse korting bedingen. Maar dat is niet alles. Tot een paar jaar geleden waren de autoverzekeraars namelijk helemaal nog niet zo streng met het doorsturen naar ruitherstellers.

Malafide herstellers lichtten jarenlang autoverzekeraars op

De branche voor autoruitreparaties is verzekeraars jarenlang een doorn in het oog geweest. Malafide bedrijven hebben voor honderdduizenden euro's de verzekering opgelicht, over de rug van hun klanten. De verzekeraars stonden machteloos om al die fraudezaken op te sporen. Hoe gingen deze foute ruitherstellers te werk?

Fraude vanuit een partytent 

De kwaadwillende bedrijven stonden meestal op drukke zaterdagen met een partytent op het parkeerterrein van een meubelboulevard of bouwmarkt. Ze speurden naar auto's met een sterretje in de voorruit en wachtten de eigenaars op als ze waren uitgewinkeld.

Een sterreparatie was in een klein kwartiertje gebeurd. Door middel van een handtekening en een polisnummer kon de reparateur de schade direct indienen bij de verzekeraar van de auto. Als de bestuurder was vertrokken, claimde de hersteller echter niet één, maar soms twee of zelfs drie sterretjes.

Elk half jaar een spooknota

Andere glasherstellers maakten het nog bonter. Zij stuurden met de wetenschap van het polisnummer en het kenteken van de auto elk half jaar een nieuwe spooknota naar de verzekeraar. Omdat autoverzekeraars vele tienduizenden nota's voor ruitherstel binnenkrijgen, was het voor hen ondoenlijk om bij alle klanten na te vragen of het herstel wel echt had plaatsgevonden.

Om een einde te maken aan deze praktijken, stelden autoverzekeraars strenge regels op voor glasherstel. Sinds de autoverzekeraars gezamenlijk hun beleid aanpasten, zijn de partytenten weer net zo snel van de parkeerterreinen verdwenen als ze gekomen waren.

Regels verschillen per autoverzekering

Let op: vrijwel alle autoverzekeraars hebben regels voor glasherstel, maar ze zijn niet overal gelijk. Een sterreparatie of vervanging van de hele voorruit kan bij sommige verzekeraars alleen bij geselecteerde herstelbedrijven. Andere verzekeringsmaatschappijen verlangen dat de garage dat de reparatie uitvoert minstens bij Focwa of BOVAG is aangesloten.

Heeft je auto een sterretje of een barst in de ruit? Bekijk dan eerst goed wat er in de polis staat vermeld over ruitschade. Als je twijfelt over de dekking of het herstel, dan kun je altijd jouw adviseur om raad vragen.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Geldwijzer maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie